Marketing! Sommigen zeggen dat het gemakkelijk is en dat marketeers dat soort geld niet hoeven te betalen. Iemand zegt dat ze lijken te begrijpen hoe het moet, maar er is niet genoeg tijd voor. Kortom, voor ondernemers wordt het marketingwerk gereduceerd tot: “Wauw, wat een gaaf idee, je moet proberen het te implementeren, maar dan, wanneer de vragen over (vul de juiste in) zal ik beslissen.” Marketeers minachten op hun beurt zulke autodidactische mensen en zeggen dat “iedereen weet hoe hij moet behandelen en hoe hij moet adverteren”. Ik ben ook verrast door ondernemers die zeggen: “Als ik geld verdien, kunnen we praten over promotie”. Dus hoe lost u zo’n “gemakkelijke” promotietaak op, die “altijd kan worden opgelost”, maar er is geen tijd om deze kwestie van dichtbij aan te pakken? Eerst moet u zich realiseren en accepteren dat uw bedrijf begint met een marketingstrategie. Of, integendeel, einde! Ja, vreemd genoeg klopt dat. Totdat u gaat zitten en methodisch het hele algoritme van het werken aan het ontwikkelen van een marketingstrategie doorloopt, zult u niet begrijpen of uw bedrijf levensvatbaar is of niet. Waarom is het zo? Laten we het nu eens uitzoeken. Toen ik me eenmaal realiseerde dat chaos natuurlijk een verleidelijk concept is, en voor velen is een omslag handig, maar niet effectief. Toch moet u uw processen systematiseren. Systematisering – een soort uitzoeken in de schappen, leidt uiteindelijk tot de juiste conclusies en geeft ons inzicht in het hele plaatje van ons bedrijf. Intuïtie is goed, maar het “kan te duur zijn”, zei David Ogilvy. Daarom is een marketingsysteem nodig. Dus, een paar stappen naar uw eigen promotie, of om uw producten te promoten, hoe zult u zich op uw gemak voelen? Stap 1. Begrijp het concept van marketing voor uzelf. Simpel gezegd, het is een actie die uw product naar een consument brengt, of een consument naar uw product. Het is belangrijk om te begrijpen dat dit geen stuk of eenmalige actie is, maar een marketingcomplex. Stap 2. Realiseer je dat marktanalyse nu nog moet worden gedaan, en niet later, als ik geld heb voor duur onderzoek. En dat zal gemiddeld eens in de zes maanden moeten gebeuren, tenzij dit een zich snel ontwikkelende markt is, bijvoorbeeld IT. Stap 3. We analyseren de markt. Laten we beginnen met de belangrijkste kenmerken. Zijn capaciteit, d.w.z. hoeveel geld draait er op deze markt. Dienovereenkomstig zult u na de berekeningen, natuurlijk bij benadering, begrijpen hoeveel u ervan kunt krijgen en hoeveel u, als u beweegt, kunt wegnemen. Dan, zo oud als de wereld, een analyse van concurrenten, wie er op de markt is, wie de leiders zijn, wie je kunt verplaatsen, enz. Neem dan de draagbaarheid van uw product voor lief. Is het mobiel, hoe snel kan het worden ingepakt? Evalueer ten slotte hoe moeilijk het voor uw potentiële concurrenten zal zijn om de markt te betreden, of er belemmeringen zijn om toegang te krijgen tot uw markt en natuurlijk belemmeringen om eruit te stappen. Ja, dit zijn allemaal statistieken, maar het moet worden geteld, dan begint zich een meer holistisch beeld van uw bedrijf op deze markt te vormen. Stap 4. We blijven de markt analyseren, maar we zijn al bezig met wereldwijde trends. Waarom moeten we begrijpen hoe de wereldmarkt leeft als we ons aan de rand van een imperium bevinden, vraagt u zich af? Herinner je je het verhaal met pagers nog? Hebben de jongens er niet naar gekeken en daarom niet berekend dat mobiele operators het zo snel beschikbaar konden maken? Stap 5. Kijk naar je ankers. Dat zijn die momenten in uw bedrijf die een beperkende factor kunnen zijn bij de groei. Je moet klaar zijn om te slaan. Stap 6. En heel belangrijk. Nu zal ik deze zin noemen: definieer uw concurrentievoordelen. Zonder hen kun je nergens verder haasten. Als je niet kunt formuleren wat jouw bedrijf uniek maakt, dan zal de consument er zeker niet over puzzelen. Hij zal naar iemand gaan die hem kan uitleggen waarom je moet kopen, je moet bij hem bestellen. En er kunnen niet veel van dergelijke concurrentievoordelen zijn. Want het hoofd van de consument zal niet zoveel mooie zinnen bevatten. Overigens zijn zinnen als “Wij zijn de meest geweldige, coole en fantastische” zeker geen concurrentievoordelen, dit is geen slechte autogene training, maar niet uniek. Ik herinnerde me een citaat uit mijn favoriete film “Knockin ‘on Heaven”: – Is het een zooitje of een cabaret? – Niemand weet het zeker. Dus, zodat mensen precies weten wie je bent en wat je vertegenwoordigt, en hoe je verschilt van een puinhoop of een cabaret – ga zitten en schrijf je concurrentievoordelen op. Ze worden tenslotte op een andere manier “Key Success Factors” genoemd. Wat als u op dit gebied geen succes probeert te bereiken? Nu is het moment gekomen dat je, nadat je alle informatie hebt verzameld, begrijpt of je op een levend paard gaat rijden of een lijk met je mee trekt. En als het paard jong is en graag wil gaan, kun je doorgaan naar de volgende stap. Stap 7. Segmenteer de markt. Waarvoor? Je vraagt. Ik ken mijn consumenten al. Laten we eens kijken – hoe goed u ze kent, in termen van voordelen voor u. Maak een lijst van alle groepen en bereken in elk van hen de prijsgevoeligheid, hun mogelijke loyaliteit en de mogelijke groei van deze groep. Kijk welke van deze groepen het meeste geld heeft. En kijk of je zo de accenten en voorkeuren voor de doelgroepen legt. Hierdoor begrijp je wie je écht gouden klant is (melkkoe, etc.). Stap 8. Ja, ja. Nogmaals – dit portret van de beoogde klant. Wederom deze vervelende vragen: zijn geslacht, leeftijd, inkomen, waar hij is, welke waarden hij heeft, waar hij het liefst informatie ontvangt en welke behoeften voor hem van het grootste belang zijn. Misschien heb je dit meer dan eens gedaan. Het zou geweldig zijn. Maar vaker wel dan niet ontmoette ik ondernemers die een heel vaag idee hadden van hun cliënt. Daarom werden deze wilde ideeën geboren: “Laten we de installatie van airconditioners promoten door folders in de straten van de stad te verspreiden.” Wanneer u vraagt: waarom zou u voor dit soort advertenties kiezen? Dat is het antwoord op mij: “Ja, de jongens vertelden me wat hun adverteerders op het werk deden.” U verduidelijkt: wat heeft u geadverteerd? U krijgt het antwoord: “Gestoffeerde meubelen.” Hier had ik meestal een pauze. Stap 9. Ontwikkeling positionering en huisstijl van het product. Ik zal hier niet veel blijven staan, want vandaag kunt u contact opnemen met professionele adverteerders en zij zullen u zeker helpen. Houd er rekening mee dat als je zelf geen creatief persoon bent en geen superontwerper, ik niet aanraad om te sparen. Neem geen grote pro’s als er niet veel geld is, maar kies pas na monitoring. We hadden een situatie in ons bedrijf toen we de jongens kozen die niet op dit gebied werkten en vast kwamen te zitten. Ze bereikten de doelgroep niet en de reclamecampagne werkte niet. Het zoeken naar creatievelingen kan dus geweldig zijn, maar beter dan jongens die dit gebied zijn tegengekomen en uw doelgroep al kennen. Ik zou ook willen zeggen over het onderwerp naamgeving, dat wil zeggen het kiezen van een nieuwe naam. Heel vaak beginnen de eigenaren met enthousiasme en enthousiasme merknamen te verzinnen. Ik zou de woorden van een zeer grote adverteerder willen herhalen: “Je zoekt deze paddenstoelen op een open plek, waar al veel champignonplukkers zijn gepasseerd.” Daarom is het, zelfs als je een naam hebt bedacht, nog steeds de moeite waard om deze te bekijken. Misschien heeft iemand het al geregistreerd en heeft er copyright op. Dit is wat octrooibureaus doen, en elke zoekmachine geeft u er een heleboel van. Neem contact op en controleer, in plaats van later in een jaar, iemand anders zal aanspraak op hem maken. En nog een opmerking, zet niet al je weddenschappen op de huisstijl en stoor de ontwerpers niet dat “mijn product met jouw verzonnen huisstijl niet te koop is”. Begrijp dat dit een gevolg is van uw concurrentievoordelen, of liever het gebrek daaraan. “Een goed ontwerp kan een afbrokkelend bedrijfsmodel niet bij elkaar houden.” (Jeffrey Win) Stap 10. Beslis over de soorten promotie. Ja, het is moeilijk, want er zijn heel veel soorten promotie, deze kanalen. Laten we proberen ze een beetje te systematiseren. Ik zal ze misschien niet allemaal noemen, maar we zullen de meest elementaire beschouwen. De promotievormen zijn onderverdeeld in de zogenaamde ATL en BTL. Ik zal niet ingaan op de geschiedenis van de opkomst van namen, die het zelf moeten zien. Het belangrijkste is om deze promotiekanalen in verband te brengen met het portret van de klant en niet de plaatsen te raken waar hij niet bestaat, waar hij niet woont en geen informatie opneemt. ATL is dus directe reclame, het omvat: alle soorten buitenreclame, van straatroutemodules tot reclame op transport, reclame in alle soorten media, van tv tot gedrukte media en reclame op internet. Dit soort advertenties zijn over het algemeen duurder dan BTL. Om eerlijk te zijn, heb ik direct reclame volledig gebruikt bij het werken met de eindconsumentenmarkt. Toen ze op de business-to-business-markt werkte, gebruikte ze bijna volledig BTL, waardoor alleen nieuwsverhalen op tv achterbleven. BTL – heeft de taak om de reclameboodschap rechtstreeks aan de consument te bezorgen. Levendige voorbeelden van dergelijke rapporten zijn allerlei promoties met proeverijen, distributie van producten, plaatsing van POS-materialen, enz. Dit type promotie kan ook bestaan uit het houden van tentoonstellingen, PR-acties, eventmarketing (eventmarketing) en sponsoring van evenementen. Er zijn natuurlijk innovaties van de afgelopen decennia, zoals internetmarketing: guerrillamarketing, handelsmarketing, enz. Al deze incentives zijn financieel minder duur en lijken erg gemakkelijk te gebruiken. Maar dit is pas op het eerste gezicht. Het belangrijkste probleem is “iets bedenken waardoor ze allemaal stomverbaasd zouden zijn en mijn product willen kopen.” Het sleutelwoord in deze zin is komen. Want het lijkt erop dat er niets nieuws is onder deze zon, en alles is voor ons uitgevonden. We gingen aan de slag met een nieuw product zoals echt Chinees. We hebben gekeken naar wie, wat succesvol is in promotie en aarzelden niet, namen de ervaring over en implementeerden deze onmiddellijk. En toen begonnen er geleidelijk ideeën te komen, al vertrouwend op de ervaring die ze zelf hadden meegemaakt. Hier is het niet zomaar een proeverij, maar een proeverij met kadootjes, maar hier zou het leuk zijn om het imago van het bedrijf te versterken, dus plaats een paar artikelen in gespecialiseerde publicaties. Ik hou van BTL. Er is ruimte voor creativiteit en je hoofdwerk kost geen cent als er iets niet lukt. Er is hier een levend persoon. Ik sta zelf graag als promotor aan tafel om met de cliënt te communiceren, zijn interesses, verzoeken en natuurlijk klachten te achterhalen. Want achter de toonbank voel je hoe de houding van de persoon ten opzichte van het product verandert. Maar hier moet men altijd op zijn hoede zijn voor zichzelf, en juist voor zijn eigen niet-professionaliteit. Als je het product niet kent, zullen ze je in een oogwenk ontdekken, daarom is er zo’n waakzame aandacht en wantrouwen jegens jonge meisjes. Daarom vertrouwden we de coaches van buitenaf niet en trainden we de promotors zelf. Niemand behalve wijzelf kent het product zo. Niemand kan het zo presenteren dat de initiatiefnemers het zelf zouden willen pakken. Het hoogste cijfer voor ons was toen promotors van andere bedrijven begonnen te vragen om naar ons toe te komen nadat ze de onze aan het werk zagen. Stap 11. Maak een plan om uw producten op de markt te brengen, in ieder geval voor een maand. Alleen niet die waarin drie regels worden geschreven: naam, prijs, volledige kosten. Dit is geen plan, dit is een schatting! Het plan moet het volgende bevatten: de beoogde klant, zijn waarde, zijn behoefte, het promotiedoel (hoeveel u aan het einde van de maand wilt krijgen), het type promotie dat u gebruikt, het evenement zelf, de kosten en het resultaat. Het resultaat vult u natuurlijk aan het einde van de maand in en brengt het in verband met het doel. Vervolgens kunt u analyseren of u voor een effectief promotiemechanisme heeft gekozen en of het de moeite waard is om het volgende maand voort te zetten. Als je het een maand leert en het belangrijkste is om het te doen, dan kun je het al een kwartier doen. En daar is het al op een steenworp afstand van jaarplannen! En uiteindelijk wil ik zeggen: “Dit is geen leerboek over marketing en vervangt op geen enkele manier de diepgaande kennis van de marketingcursus aan de universiteit.” Dit artikel pretendeert niet te zijn. Ze beweert dat er maar een of twee zijn die wat advies zullen opvolgen, het doen en zeggen: “Wow, nou, het blijkt niet gemakkelijk te zijn! Maar het is niet eng! Het blijkt dat het werkt! ” En geleidelijk, door te leren, vaardigheden te verwerven en door te gaan met opnieuw leren, zullen ze beginnen met het implementeren van hun marketingplannen, en op hun beurt zullen ze hen steeds meer klanten opleveren. ” – Niet! Probeer het niet. Doe het. Of niet. Maar probeer het niet. ” (Star Wars)
|
https://webdevelopmentapp.com/nl/ |